De Lobby loont!
We beginnen corona een beetje onder de knie te krijgen en de maatregelen worden beetje bij beetje verruimd. We mogen weer op het terras een pilsje pakken zij het met 1.5m afstand, of wacht als je met 2 personen aan een tafeltje zit hoeft dat niet! Waar kwam die verruiming ineens vandaan? Zonder enige medische onderbouwing werd de 1.5m regel voor tafeltjes met 2 personen losgelaten, zonder medische onderbouwing maar met behulp van "de Lobby".
Lobbyen is volgens Wikipedia; "het stelselmatig uitoefenen van invloed op beleidsmakers bij bestuursorganen ... gericht op het invoeren of wijzigen van regels en op het verkrijgen van subsidies, vergunningen, licenties, registraties en posities en met het oog op een betere positionering in het publieke krachtenveld." De horeca heeft "de Lobby" goed ingezet rond het 2-persoons tafeltje en juist dat lijkt ook te gebeuren rond de poison center notificatie procedure.....
Recente werkdocumenten (CARACAL) laten een aanpassing zien van de CLP Bijlage VIII waarin wordt gesproken over drie afwijkingen ten opzichte van de standaard aanmeldingseisen:
- "Bespoke paint": Vrij vertaald de op-kleur-gemixte verven uit de dhz-zaak. Hiervoor hoeven leveranciers niet persé een UFI-code aan te maken.
- "Standard Formula's": Formuleringen waarbinnen de percentages kunnen verschillen binnen 1 aanmelding zolang het binnen de ranges van de "Standard Formula" blijft. Weliswaar met eisen tot hetzelfde blijven van de classificatie, maar toch een behoorlijk verschil ten opzichte van de standaard afwijkingen die toegestaan zijn in de standaard eisen van de PCN. In het voorstel staan 20 verschillende Cement formuleringen, 1 Gypsum binder formulering en 2 kant-en-klaar Beton formuleringen.
- "Fuels": Voor specifieke brandstoffen is ook een uitzondering gemaakt op de standaard eisen voor de aanmelding, waarbij de gegevens uit Rubriek 3 van het ViB voldoende zijn voor de aanmelding.
Alle drie hoogst waarschijnlijk het resultaat van "de Lobby" van de coating- , cement- & brandstof-sector. Goed voor de desbetreffende sectoren maar een dieptepunt voor de duidelijkheid (voor zover die er al was) van de PCN procedure. Nu is gebleken dat "de Lobby" ook voor de PCN procedure werkt, zullen andere sectoren het natuurlijk ook proberen en zullen er waarschijnlijk ook zeker een aantal slagen. Als dat een behoorlijk aantal is, wordt de aanmeldingsprocedure een onduidelijke kluwen van standaardeisen en uitzonderingen met de gebruikelijke discussies over het wel of niet vallen onder een uitzondering.
Het is nog allemaal niet officieel, het zijn nog werkdocumenten, maar "de Lobby" heeft het al tot hier gehaald en dat betekent dat er zeker iets van terug te zien zal zijn in een volgende update van de CLP Annex VIII.
Het is afwachten hoe de aanpassing er uiteindelijk definitief uit ziet. Die definitieve versie van de Bijlage VIII zal ook laten zien welke sectoren nog meer succesvol kunnen Lobbyen.
De lobbyisten wisten het al, "de Lobby" loont!
Groetjes,
Ivo
CARACAL document: https://circabc.europa.eu/ui/group/a0b483a2-4c05-4058-addf-2a4de71b9a98/library/2a1ee646-2f19-4d95-b801-f3de37df415f/details